Umělá inteligence, podle některých předpovědí, časem nahradí některá povolání. Patří k nim i učitelé? Jakou roli vlastně sehrává tento trend ve vzdělávání?
Stane se umělá inteligence průlomem ve vzdělávání?
Nástroj ChatGPT způsobil průlom ve vnímání a využívání umělé inteligence. O tomto tématu se začalo hojně diskutovat mezi širokou veřejností i odborníky.
Již poměrně zřetelně se prokazuje, že řadu oblastí čekají pod vlivem AI výrazné změny. A vzdělávání bude jednou z nich. A to i přesto, že technologie mají svá nesporná rizika a mezi pedagogy, psychology i rodiči probíhá zároveň intenzivní debata o tom, kolik času u obrazovky by vlastně měly děti trávit.
Umělá inteligence v obecném měřítku má potenciál řešit některé z největších výzev současného vzdělávání a napomoci inovovat výukové a učební postupy.
Toho, že by klasické kantory nahradili roboti, se nicméně zřejmě bát nemusíme. Dobří učitelé jednoznačně zůstávají základním kamenem efektivního učení. Vyučující se však samozřejmě budou muset naučit s těmito novými nástroji pracovat. V konečném může AI zvýšit efektivitu, zajistit personalizaci a zefektivnit administrativní úkoly.
Umělá inteligence také dokáže jednotlivé lekce přizpůsobit konkrétním individuálním potřebám jednotlivců. Chatboti jako ChatGPT mohou účinně zapojit studenty do výuky, zvládnou odpovídat na jejich otázky a mohou je udržovat motivované.
Můžeme tak říci, že přínos umělé inteligence pro oblast vzdělávání je značný. Studentům poskytuje personalizované studijní zkušenosti a učitelům výkonné nástroje pro sledování pokroku studentů a přizpůsobení výukových metod.
Při využívání umělé inteligence je nutné počítat i s některými chybami a dalšími úskalími. Umělá inteligence může aktivně udržovat některé předsudky, pokud bude trénována na neobjektivních datech. Stejně tak tyto technologie mohou vykazovat problémy s individualizovanými vzdělávacími potřebami.
Comments